I've got a dog and she's cuter than yours

So...

Kategori: Allmänt

Ska kanske börja med lite hundfakta.
Namn: Öbarna's Hu Kom Över Mon "Fia"
Född: 05-02-2010
Täckning: Svarttigrerad med vit bringa
Moder: Babette F Goodshape's "Märy" - Champion
Fader: Öbarna's Onalie Ola - Champion


Bild på den lilla skönheten :)

Vi i familjen har haft Fia sen 3e april och ända sen hon kom in i familjen var hon som en liten virvelvind, en virvelvind som var igång max 30 minuter på högvarv och sov sedan 2-3 timmar. Under den tiden vi haft henne har hon inte haft några "kroppsliga" problem, men vi har haft lite smärre problem med att lämna henne ensam och åka bil.

Fia följer efter mig överallt här hemma, jag kan stänga en dörr mellan oss utan att hon får ett stressanfall. Detta har skapat lite problem med att lämna henne ensam hemma (vilket vi måste göra då jag och lillebror går i skolan och föräldrarna jobbar). Vi började träna henne att vara ensam hemma i tidig ålder, bara att vi går ut i några minuter och sedan kommer hem igen, för att lära henne att vi alltid kommer tillbaka efter att vi lämnat henne. Resultatet av träningen är en unghund som, när jag går till skolan på morgonen, kollar några sekunder efter mig för att sedan gå och lägga sig i korgen och sova.

Fast sen är det något annat med att åka bil...
Fia blir illamående av att sitta bak i buren, jag gissar på att det är någon kombination av stress av att vi sitter där framme och hon där bak och rörelserna. Så hon sitter iaf i mitt knä under bilresor som är längre än ca 10-20 minuter, men det går bra när hon sitter i knät, då sover hon hela resan. :)


Det var en liten snabbis om 2 av våra problem och hur vi löst dom. Mer kommer någon annan dag :D

Kommentarer


Kommentera inlägget här: